قسمت دهم

سرمایه‌گذاری مستقیم و انتخاب کارگزار

بهترین کارگزاری را انتخاب کنیم
سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری می‌توانند به دو طریق مستقیم یا غیر مستقیم وارد بازار سرمایه شوند. اگر سرمایه‌گذار روش مستقیم را انتخاب کرد، امور از طریق شرکت‌های کارگزاری پیش می­‌رود. کارگزاری بورس یک شرکت حقوقی است که به نمایندگی از مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار، کالا و ... می‌کند. در حال حاضر ۱۰۸شرکت کارگزاری در بازار سرمایه ایران به طور رسمی تحت نظارت سازمان فعالیت می‌کنند که برای مشاهده مشخصات این شرکت‌ها می‌توان به یکی از سایت زیر مراجعه نموده و از اطلاعات مندرج در آن‌ها استفاده کرد:

www.seo.ir سایت سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش نهادهای تحت نظارت
www.seba.ir سایت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
cfi.codal.ir سامانه نهادهای مالی دارای مجوز تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار


از آنجایی که سرمایه‌گذاران محدودیتی برای استفاده از شرکت‌های کارگزاری ندارند و تعدد کارگزاران امکان‌پذیر است، انتخاب کارگزار در مرحله اول حائز اهمیت نیست اما می‌توان در انتخاب کارگزار مناسب به نکاتی مثل "مجوزهای مختلف و فعالیت در تمامی حوزه‌ها"، "نحوه ارتباط سرمایه‌گذار با کارگزاری"، " باشگاه مشتریان"، "پشتیبانی مناسب کارگزاری"، "تحلیل، مشاوره و آموزش"، "ارائه خدمات بازاریابی ویژه به سرمایه‌گذاران" و"سامانه معاملات برخط بهینه" اشاره کرد.

نحوه ثبت نام و دریافت کد بورسی :
دریافت کد بورسی، مهمترین گام برای شروع فعالیت در بازار سرمایه است. برای دریافت کد بورسی سرمایه‌گذاران با ثبت نام در سامانه سجام به نشانی sejam.ir اطلاعات خود را در این سامانه وارد می‌کنند. خروجی این سایت یک کد رهگیری است که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد. احراز هویت (الکترونیکی یا حضوری) گام بعدی ورورد مستقیم به بورس است. خروجی سجام هم چنین کد بورسی نیز هست. کد بورسی در واقع همان شناسه کاربری مشتریان در بازار سهام است که مثل کد ملی برای هر شخصی کاملاً منحصر به فرد است. نام دیگر کد بورسی، کد سهامداری است که از ترکیب سه حرف و یک عدد پنج رقمی تشکیل شده است و حتی اگر سرمایه‌گذاران در چندین کارگزاری افتتاح حساب نمایند، کد بورسی یکسان خواهد بود. در مواردی که نام خانوادگی فرد تکرار زیادی داشته باشد سرمایه‌گذاران جدید به جای کد ۸ رقمی شامل حروف و عدد با کد ۱۱ رقمی یکتا مواجه می‌شوند. چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس از طریق این کد شناسایی می‌شوند. بعد از دریافت کد بورسی و احراز هویت نوبت به انتخاب کارگزار می رسد. شرکت‌های کارگزاری در شهرهای مختلف، به‌صورت غیر حضوری و حضوری اقدام به بازکردن افتتاح حساب و کد معاملاتی می‌کنند.

نحوه ارائه سفارشات در سامانه کارگزاری :
بعد از دریافت کد بورسی و انتخاب کارگزار این بار نوبت ارسال سفارشات سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاران به ۴ طریق می‌توانند سفارشات خود را از طریق کارگزاری به سیستم معاملات ارسال کنند.

حضوری: مراجعه حضوری به کارگزاری و درخواست خرید یا فروش سهام.
اینترنتی: درخواست اینترنتی به کارگزاری برای خرید یا فروش سهام.
تلفنی(کال سنتر): درخواست تلفنی به کارگزاری برای خرید یا فروش سهام
برخط (آنلاین): خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود شخص، از طریق سامانه معاملات آنلاین (برخط)

امروزه پر استفاده‌ترین روش معامله، روش برخط است. در این روش هیچ واسطه فیزیکی بین سفارش‌دهنده و سامانه معاملات وجود ندارد و مسئولیت سرمایه‌گذار نیز مهم شمرده می‌شود. سرمایه‌گذار می‌تواند یکی از این مسیرها یا همه آن‌ها را اقدام کند و نهایتا اقدام به خرید و فروش سهام نماید.
در پایان لازم به ذکر است که انجام معامله در بورس با هر روشی که مورد استفاده قرار گیرد، نیاز به مهارت دارد و بدون اطلاعات و دانش کافی در این خصوص نباید سرمایه‌ی اصلی خود را وارد بورس کنید.