برنامههای فرهنگسازی در حوزه بازار سرمایه
اداره فرهنگسازی در راستای تحقق مأموریت «ارتقا و توسعۀ فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه» بر اساس اهداف استراتژیک سازمان بورس و اوراق بهادار و ماموریتهای محوله شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس ایجاد شده است. با این رویکرد، دو واحد فرهنگسازی و همکاریهای فراسازمانی نیز در این اداره تشکیل شد که در مجموع بر اساس اولویت های بازار سرمایه، ضمن بررسی و شناسایی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل موجود در سطح کشور، ارتقای سواد مالی، توسعه فرهنگ سهامداری و معرفی پتانسیلهای بالای تامین مالی بازار سرمایه را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است و در این راستا با شناسایی و طبقه بندی جامعه مخاطب و بهرهگیری از انواع ابزارهای نوین آموزشی اعم از:
ابزارهای درون سازمانی مانند: رسانه، چندرسانه ای، آموزش عمومی، آموزش تخصصی، جشنواره، همایش، رویدادهای مختلف، نمایشگاه و تکنولوژیهای نو؛
ابزارهای برون سازمانی مانند: تعاملات و همکاریهای فراسازمانی؛
تلاش می کند تا با توسعه زیرساختهای فرهنگی و آموزشی بازار سرمایه گام مؤثری در جهت ارتقای سواد مالی کشور بر دارد.
محورهای اصلی فعالیتهای اداره فرهنگسازی:
سیاستگذاری و برنامه ریزی عملیاتی فرهنگسازی ویژه عموم جامعه؛
انعقاد تفاهمنامه/ قرارداد و همکاریهای فراسازمانی در راستای ماموریتهای سازمانی با مراجع ذیربط؛
تولید محتواهای فرهنگسازی و آموزش عمومی اقشار مختلف جامعه به صورت محصولات گوناگون؛
برگزاری کارگاه های آموزشی، نشستهای و سمینارهای عمومی و رویدادهای مختلف فرهنگسازی؛
سیاست گذاری و برنامهریزی برای ارتقای سواد مالی حوزه کودک و نوجوان؛
فرهنگسازی اکوسیستم استارتاپی.
برخی از مهمترین فعالیتهای اداره فرهنگسازی:
برنامهریزی آموزشی تولید محتواهای آموزشی و فرهنگسازی در راستای ارتقا و توسعه فرهنگ سرمایهگذاری در بازار سرمایه با بهرهگیری از تکنولوژیها و ابزارهای نوین آموزشی؛
برنامهریزی و اجرای طرح افکارسنجی و پایش سواد مالی در کشور با هدف ارتقای سطح اثربخشی برنامههای آموزشی- فرهنگسازی در حوزه بازار سرمایه؛
تهیه و تولید بستههای آموزشی و فرهنگسازی متناسب با جامعه مخاطبین هدف بازار سرمایه شامل سرمایه پذیران، سرمایه گذاران، نهادهای مالی بازار سرمایه، نهادهای حاکمیتی و نهادهای مردمی؛
مشارکت و حضور فعال در رویدادهای مختلف سطح کشور اعم از نمایشگاهها، همایشها و سمینارهای علمی، نشستهای عمومی و تخصصی و... در حوزههای مرتبط؛
برگزاری بزرگترین رویداد استارتاپهای مالی و حمایت از رویدادهای مشابه با هدف خلق و حمایت از ایدههای جدید در حوزه مالی، حل مسائل و چالشهای پیش روی بازار سرمایه و شناسایی نیازهای آتی؛
بررسی ظرفیتهای بالقوه نهادها و سازمانها در راستای توسعه فرهنگ سرمایهگذاری در بازار سرمایه؛
پیگیری، تنظیم، انعقاد و فراهم نمودن ملزومات اجرایی شدن تفاهمنامه ها و قراردادهای همکاری با سازمانها، ارگانها، نهادهای دولتی و خصوصی، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی؛
همکاری در تهیه پیشنویس سند راهبردی فرهنگسازی و آموزش بازار سرمایه.
اهم فعالیت ها:
۱. سواد مالی
۲. همکاری های فراسازمانی (انعقاد تفاهمنامه/ قرارداد)
۳. پیک بورس
۴. بازیکاری (Gamification)
۵. واقعیت افزوده و اینفوگرافیک (واقعیت مجازی در خدمت فرهنگسازی)
۶. تالار مجازی بورس ایران (Irvex)
۷. بورس کاپ
۸. شورای سیاستگذاری فرهنگسازی بازار سرمایه در حوزه کودک و نوجوان
۹. برگزاری رویدادهای فرهنگسازی
۱۰. فرهنگسازی اکوسیستم استارتاپی (رویدادهای استارتاپی)