حسین عبده تبریزی در آیین تجلیل از نویسندگان بازار سرمایه عنوان کرد:

قدرت کلمات هدایت گر به سمت تصمیم‌گیری آگاهانه در بازارهای مالی

پیشکسوت برجسته بازار سرمایه در مراسم تجلیل از نویسندگان بازار سرمایه ایران گفت: امیدوارم شما نویسندگان جوان از قدرت کلمات به طور مؤثر استفاده کنید؛ تلاش کنید تا از این قلمرو خوانندگان خود را آگاه و روشن کنید.

به گزارش روابط عمومی شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس، حسین عبده تبریزی در مراسم «سرمایه قلم» که روز یکشنبه 17 تیرماه سال 1402 برگزار شد، عنوان کرد: همه‌ شما از قدرت کلمات، به ویژه هنگامی که برای انتقال مفاهیم و تحلیل‌های اقتصادی به کار گرفته می‌شود، واقفید؛ از ضرورت استفاده از زبان به عنوان ابزاری برای تقویت و توانمندسازی خوانندگان و مخاطبان جهت درک مفاهیم پیچیدهی مالی و اقتصادی و هدایت آنان به سمت تصمیم­ گیری آگاهانه در بازارهای مالی مطلعید.

این پیشکسوت برجسته بازار سرمایه گفت: روزنامه‌نگاری اخلاقی بر اصولی مانند صداقت، دقت، انصاف و مسئولیت‌پذیری تأکید دارد و از روزنامه‌نگاران و اهالی قلم انتظار می‌رود به کدهای اخلاقی معینی پایبند باشند که فرآیند تصمیم‌گیری آنان را هدایت می‌کند و گزارش‌دهی مسئولانه را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به تعدادی از نقل‌قول‌های روشنگرانه‌ از شخصیت‌های تأثیرگذار در مورد اهمیت نوشتار، مقاله‌نویسی، روزنامه ­نگاری و کار با رسانه، بیان کرد: نوشتار و روزنامه‌نگاری مؤثر اقتصادی باید برای اطلاع‌رسانی و آموزش خوانندگان تلاش کند و آنها را قادر سازد تا در دنیای پیچیده مالی و اقتصاد با وضوح و بینش حرکت کنند.

عبده تبریزی به نقل از بیل مویرز، روزنامه‌نگار معروف امریکاییگفت:«مطبوعات سیستم ایمنی بدن هر جامعه است. اگر بیش از حد واکنش نشان دهد یا کمتر واکنش نشان دهد، بدن می‌میرد. اما اگر خوب کار کنند، بدن رشد می‌کند.»

وی همچنین به نقل از جورج اورول، نویسندهای که معروف است درکی عمیق از زبان دارد، بیان کرد: «نوشتن خوب مانند شیشه پنجره است.» این استعاره بر این مفهوم تأکید می‌کند که نوشتار اقتصادی و روزنامه‌نگاری، مانند پنجره‌های شفاف، دیدگاه‌های بدون مانعی را در مورد پیچیدگی‌های دنیای مالی ما در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند، و باعث درک و ترویج شفافیت می‌شوند.

عبده تبریزی افزود: وظیفه روزنامه‌نگار و مقاله‌نویس مالی ارائه‌ اخبار و تحلیل‌هایی است که مردم برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد زندگی مادی خود و برای فهم دنیای اطراف خود نیاز دارند.

وی با تأکید بر اینکه نقش روزنامه‌نگار اقتصادی و مالی آموزش، اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم است، تصریح کرد: این مهم مستلزم آن است که خود وی دانش موضوع را داشته باشد و برای فعال رسانه‌ای و روزنامه‌نگار اقتصادی آگاه‌شدن کالای تجملی نیست، نیازی ضروری است.

این اقتصاددان خبره بازار سرمایه تأکید کرد: اهالی قلمِ مسئول باید برای دقت، انصاف، و پرهیز از احساساتی تلاش کنند که ممکن است باعث گمراهی یا آسیب به مردم شود.

حسین عبده تبریزی در سخنان خود ادامه داد: بازار سرمایه‌ ایران اکنون دیگر پیچیده شده است. ورود مستقیم به آن مستلزم دانش عمیق مالی، صرف وقت کافی و در اختیارداشتن ابزارهای تحلیلی است و بنابراین کار غیرحرفه‌ای‌ها نیست. عمده‌ مردم و ازجمله نویسنده‌ این سطور دیگر در موقعیتی نیستند که بتوانند مستقیم از سبد سهام بازار، خرید کنند. بنابراین، گزارش‌دهی به مردم در مورد شرکت‌ها و تشویق آنها به خرید مستقیم سهام بی‌شک امری کاملاً نادرست است. آنان باید به خرید غیرمستقیمِ سهام از مجاری مورد اعتماد خود تشویق شوند؛ این مسئولیت اصلی فعالان رسانه است که مسیر سرمایه‌گذاری صحیح را به مردم نشان دهند.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم شما نویسندگان جوان از قدرت کلمات به طور مؤثر استفاده کنید؛ تلاش کنید تا از قلمرو روزنامه‌نگاری و مقاله‌نویسی مالی خوانندگان خود را آگاه و روشن کنید،  الهام‌بخش آنان باشید و با محتوای باکیفیت، تأثیری ماندگار بر اقتصاد ایران بگذارید.

تاریخ انتشار : 1402/04/17
کد : 10106
تعداد بازدید: 727