به همت انتشارات بورس

کتاب «اشتیاق غیرعقلانی»روانه بازار شد

تأثیر عوامل ساختاری، فرهنگی و روان‌شناختی بر مشارکت مردم در بازارهای مالی و ایجاد جو اشتیاق غیرعقلانی و ایجاد حباب‌های سفته‌بازانه همچنین روش‌های جلوگیری و کاهش اثرات چنین رفتارهایی در بازارهای مالی از موضوعات اصلی کتاب اشتیاق غیرعقلانی است.


کتاب« اشتیاق غیر عقلانی» که اولین بار در سال 2000 و در طلیعه ورود به قرن جدید در خلال حباب دات کام منتشر شد به بررسی ماهیت شیدایی سرمایه‌گذاری‌ها و حباب‌های سفته­بازانه می‌پردازد و به سرمایه‌گذاران یادآوری می‌کند که قیمت بازار سهام را نه به عنوان یک موجودیت مستقل که به عنوان مجموعه‌ای از انتخاب‌های مردم در نظر بگیرند و نباید موضوع رفتارهای گله­ای که پدیده‌ای رایج در بازارهای مالی است را دست‌کم گرفت. «اشتیاق غیرعقلانی»، اصطلاحی است که اولین بار توسط آلن گرینسپن، رئیس وقت فدرال رزرو آمریکا در سخنرانی او در سال 1996 با عنوان «چالش بانک‌های مرکزی در یک جامعه دموکراتیک» به کار رفت. این عبارت در آن زمان به عنوان هشداری مبنی بر ارزش‌گذاری بیش از حد بازار سهام تعبیر شد. شیلر با الهام از این اصطلاح و عاریه گرفتن آن، آن را به یکی از مهم‌ترین مفاهیم در مالی رفتاری تبدیل کرد.

گذشت زمان نشان داد که رابرت شیلر در زمان انتشار دو ویرایش اول و دوم کتاب خود، تحلیلی درست از ایجاد حباب و پیش‌بینی ریزش آن در بازار سهام و در بازار املاک و مستغلات داشته است. پیش‌بینی او از سقوط بازار سهام بلافاصله پس از انتشار کتاب در سال 2000، به اثبات رسید. او در چاپ دوم کتاب در سال 2005 فصلی را در زمینه بازار املاک و مستغلات به کتاب افزود که نشان می‌داد این بازار بیش از حد ارزش‌گذاری شده است. کمی طول نکشید وقوع بحران مالی جهانی 2008-2007 نشان داد که حق با او بوده است.

چاپ سوم کتاب (ترجمه حاضر) در سال 2015 منتشر شد و فصلی را در زمینه بازار اوراق قرضه به کتاب اضافه کرد تا اکثر بازارهای مهم مالی را در کتاب خود پوشش داده باشد. او در این چاپ نسبت به خطر نزول اوراق قرضه بلندمدت هشدار داد.

رابرت شیلر در چاپ سوم کتاب (ترجمه حاضر) در سال 2015 فصلی را در زمینه بازار اوراق قرضه به کتاب اضافه کرد تا اکثر بازارهای مهم مالی را در کتاب خود پوشش داده باشد. او در این چاپ نسبت به خطر نزول اوراق قرضه بلندمدت هشدار داد.

کتاب اشتیاق غیرعقلانی در 13 فصل و 5 بخش تنظیم شده است که پس از سه فصل ابتدایی در خصوص چشم‌انداز تاریخی سه بازار سهام، بازار املاک و مستغلات و بازار اوراق قرضه؛ در سه بخش اول (فصول 4 تا 10)، شیلر به تأثیر عوامل ساختاری، فرهنگی و روان‌شناختی بر مشارکت هرچه بیشتر مردم در بازارهای مالی و ایجاد جو اشتیاق غیرعقلانی و ایجاد حباب­های سفته­بازانه در این بازارها می‌پردازد، روش‌های جلوگیری و کاهش اثرات چنین رفتارهای غیرعقلانی در بازارهای مالی، از دیگر موضوعات اصلی ارائه شده در این کتاب است.

کتاب معرفی شده در ایران به همت محمد ندیری، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران و علیرضا مردانی توسط انتشارات بورس منتشر شده است.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه انتشارات بورس واقع در تهران میدان ونک، خیابان ملاصدرا، پلاک 25، تلفن 88648192 و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات بورس به نشانی: wwboursepub.irw.boursepub.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.




تاریخ انتشار : 1401/08/15
کد : 10073
تعداد بازدید: 1264