برنامه‌های فرهنگ­سازی در حوزه بازار سرمایه

اداره فرهنگ­سازی در راستای تحقق مأموریت «ارتقا و توسعۀ فرهنگ سرمایه­ گذاری در بازار سرمایه» بر اساس اهداف استراتژیک سازمان بورس و اوراق بهادار و ماموریت‌های محوله شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس ایجاد شده ‌است. با این رویکرد، دو واحد فرهنگ‌سازی و همکاری‌های فراسازمانی نیز در این اداره تشکیل شد که در مجموع بر اساس اولویت­ های بازار سرمایه، ضمن بررسی و شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود در سطح کشور، ارتقای سواد مالی، توسعه فرهنگ سهامداری و معرفی پتانسیل‌های بالای تامین مالی بازار سرمایه را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است و در این راستا با شناسایی و طبقه ­بندی جامعه مخاطب و بهره‌گیری از انواع ابزارهای نوین آموزشی اعم از:
ابزارهای درون سازمانی مانند: رسانه، چندرسانه ­ای، آموزش عمومی، آموزش تخصصی، جشنواره، همایش، رویدادهای مختلف، نمایشگاه و تکنولوژی‌های نو؛
ابزارهای برون سازمانی مانند: تعاملات و همکاری‌های فراسازمانی؛
تلاش می کند تا با توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی بازار سرمایه گام مؤثری در جهت ارتقای سواد مالی کشور بر دارد.

محورهای اصلی فعالیت­های اداره فرهنگ­سازی:
سیاستگذاری و برنامه­ ریزی عملیاتی فرهنگ­سازی ویژه عموم جامعه؛
انعقاد تفاهم­نامه/ قرارداد و همکاری‌های فراسازمانی در راستای ماموریت‌های سازمانی با مراجع ذیربط؛
تولید محتواهای فرهنگ­سازی و آموزش عمومی اقشار مختلف جامعه به صورت محصولات گوناگون؛
برگزاری کارگاه ­های آموزشی، نشست‌های و سمینارهای عمومی و رویدادهای مختلف فرهنگ­سازی؛
سیاست گذاری و برنامه‌ریزی برای ارتقای سواد مالی حوزه کودک و نوجوان؛
فرهنگ­سازی اکوسیستم استارتاپی.

برخی از مهم­ترین فعالیت‌های اداره فرهنگ‌سازی:

برنامه‌ریزی آموزشی تولید محتواهای آموزشی و فرهنگ­سازی در راستای ارتقا و توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و ابزارهای نوین آموزشی؛
برنامه‌ریزی و اجرای طرح افکارسنجی و پایش سواد مالی در کشور با هدف ارتقای سطح اثربخشی برنامه‌های آموزشی- فرهنگ‌سازی در حوزه بازار سرمایه؛
تهیه و تولید بسته‌های آموزشی و فرهنگ­سازی متناسب با جامعه مخاطبین هدف بازار سرمایه شامل سرمایه ­پذیران، سرمایه­ گذاران، نهادهای مالی بازار سرمایه، نهادهای حاکمیتی و نهادهای مردمی؛
مشارکت و حضور فعال در رویدادهای مختلف سطح کشور اعم از نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و سمینارهای علمی، نشست‌های عمومی و تخصصی و... در حوزه‌های مرتبط؛
برگزاری بزرگ­ترین رویداد استارتاپ‌های مالی و حمایت از رویدادهای مشابه با هدف خلق و حمایت از ایده‌های جدید در حوزه مالی، حل مسائل و چالش‌های پیش روی بازار سرمایه و شناسایی نیازهای آتی؛
بررسی ظرفیت­های بالقوه نهادها و سازمان­ها در راستای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه؛
پیگیری، تنظیم، انعقاد و فراهم نمودن ملزومات اجرایی شدن تفاهم­نامه­ ها و قراردادهای همکاری با سازمان­ها، ارگان­ها، نهادهای دولتی و خصوصی، دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی؛
همکاری در تهیه پیش­نویس سند راهبردی فرهنگ‌سازی و آموزش بازار سرمایه.


اهم فعالیت ها:

۱. سواد مالی
۲. همکاری­ های فراسازمانی (انعقاد تفاهم­نامه/ قرارداد)
۳. پیک بورس
۴. بازی­کاری (Gamification)
۵. واقعیت افزوده و اینفوگرافیک (واقعیت مجازی در خدمت فرهنگ­سازی)
۶. تالار مجازی بورس ایران (Irvex)
۷. بورس ­کاپ
۸. شورای سیاستگذاری فرهنگ­سازی بازار سرمایه در حوزه کودک و نوجوان
۹. برگزاری رویدادهای فرهنگ­سازی
۱۰. فرهنگ­سازی اکوسیستم استارتاپی (رویدادهای استارتاپی)