آزمون گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه



تاریخچه

از سال ۱۳۸۲ که اولین آزمون های حرفه ­ای بازار سرمایه آغاز شد، تاکنون بیش از۳۰۰۰ نفر موفق به دریافت گواهینامه حرفه­ ای در بازار سرمایه شده ­اند، در واقع اولین آزمون اصول مقدماتی و تحلیلگری بازار سرمایه درتاریخ ۸۲/۳/۲۲ در سطح اصول مقدماتی و با شرکت حدود۶۰۰ نفر برگزار گردید. تعداد قبول شدگان این آزمون ۲۲ نفر بود. در سال ۱۳۸۳ به موجب قرداد منعقده با موسسۀ عالی علوم بانکی، مقرر گردید که در سال ۵ آزمون برگزار شود که ۴ دوره از آن در سال مذکور برگزار و دورۀ پنجم آن در سال ۱۳۸۴ برگزار شد. تاریخ آزمون های مذکوربه شرح ذیل می شد:

دورۀ دوم درتاریخ ۸۳/۳/۲۲، دورۀ سوم درتاریخ ۸۳/۶/۲۷، دورۀ چهارم درتاریخ ۸۳/۰۹/۰۶، دورۀ پنجم درتاریخ ۸۳/۱۲/۱۴، دورۀ ششم درتاریخ ۸۴/۳/۰۶ . همچنین آزمون دورۀ هفتم درتاریخ ۸۴/۰۸/۲۰، دورۀ هشتم درتاریخ ۸۵/۵/۲۷، دورۀ نهم در تاریخ ۸۶/۲/۰۷ و دورۀ دهم درتاریخ ۸۶/۰۸/۱۸ نیز برگزار شده است. به دلیل افزایش تعداد داوطلبان و به جهت افزایش کیفیت سطح آزمون، دورۀ نهم آزمون ازطریق عقد قرارداد با سازمان سنجش، ازطریق این سازمان برگزار و دورۀ دهم برگزاری آزمون نیز از طریق دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران انجام شد. دوره های یازدهم (۸۷/۲/۲۷)، دوازدهم (۸۷/۸/۱۰)، سیزدهم (۸۸/۲/۲۵)، چهاردهم(۸۸/۸/۲۲) ، پانزدهم(۸۹/۳/۰۷) و شانزدهم(۸۹/۸/۱۴) توسط سازمان بورس برگزار شده است.

تاکنون، ۳۳۱۵ نفر موفق به اخذ گواهی نامه از این سازمان شده اند که تعداد ۲۱۶۹ نفر از آنان گواهی نامۀ اصول مقدماتی اوراق بهادار، ۴۲۱ نفر گواهی نامۀ اصول مقدماتی کالا، ۲۹۴ نفر تحلیلگری اوراق بهادار، ۴۲ نفر گواهی نامۀ تحلیلگری کالا و ۳۸۹ نفر معامله گر قراردادهای آتی دریافت نموده اند.

با توجه به گستردگی و متنوع شدن آزمون ها در آینده از یک طرف و همچنین با توجه به افزایش متقاضیان شرکت کننده در این آزمون ها، سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به تاسیس اداره امور گواهی نامه­ های حرفه ­ای نموده است. با تاسیس اداره مذکور، تحولات گسترده ای در کیفیت برگزاری آزمون ایجاد گردید که می توان به ثبت نام اینترنتی داوطلبان، ایجاد ساختار مناسب در طراحی سوالات و تدوین سرفصل­های دروس اشاره نمود. از جمله برنامه­ های اخیر اداره امور گواهی نامه ­های حرفه ­ای، مکانیزه کردن کلیه امور و مراحل آزمون از ثبت نام تا اعلام نتایج بوده است. همچنین این سازمان جهت افزایش کیفیت سطوح آزمون ها، اقدام به تشکیل کمیتۀ امتحانات نموده که از اشخاص صاحب نظر و حرفه ای تشکیل گردیده است و کلیۀ امور مربوط به سیاست گذاری و وضع مقررات جهت افزایش کیفیت آزمون ها بعهدۀ این کمیته می باشد.

برای بازدید از سایت اداره امور گواهینامه های حرفه ای بر روی آدرس زیر کلیک کنید:
https://testcenter.semedco.ir

اهداف

ارتقاء سطح تحلیل، دانش تخصصی و صلاحیت حرفه ­ای فعالان بازار سرمایه در راستای ایجاد بازاری کارآمد و شفاف و حرفه­ ای
تعیین استانداردهای صلاحیت حرفه­ ای لازم برای فعالیت در نهادهای مالی درسطوح مختلف از طریق صدور، تعلیق، لغو و تمدید گواهینامه­ های حرفه ­ای
نظارت بر فعالیت دارندگان گواهینامه­ های حرفه ­ای و تدوین اصول اخلاقی حرفه ­ای
تهیه بانک اطلاعاتی دارندگان گواهینامه ­های حرفه ­ای و فراهم آوردن فرصت­های آموزشی و شغلی برای آنها

عملکردها

انجام کلیه امور مربوط به گواهینامه­ های حرفه ­ای، نظارت بر کیفیت و سازگاری گواهینامه­ ها با اهداف شغلی، اقدامات انظباطی در مورد گواهینامه­ ها و کسب اطمینان از اینکه کلیه فرآیندها بصورت شفاف، کارآ و اثربخش انجام شود.
تدوین و اجرای خط­ مشی­ های و سیاستگذاری برای هریک از گواهینامه­ های حرفه ­ای، فرآیندهای مورد نیاز که باید توسط هر یک از نهادهای مالی اعم از شرکت­های کارگزاری، شرکت­های سرمایه ­گذاری، صندوق­ ها، شرکت­ های رتبه ­بندی اعتباری، شرکت­های تامین سرمایه و غیره در رابطه با این مجوزها انجام شود و همچنین رویه­ های اجرایی برای اطمینان ازاینکه صرفا افراد مناسب و با صلاحیت حرفه­ ای موفق به دریافت این مجوزها می­ شوند.
نظارت برفرآیند درخواست مجوز، عملکرد دارندگان گواهینامه ­های حرفه­ ای و ارزیابی عملکرد آنان در چارچوب مقررات به منظور: (الف) اطلاع رسانی، (ب) حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات و (ج) حصول اطمینان از حفظ و تداوم شرایط پذیرش و کسب شرایط جدید در مهلت های زمانی تعیین شده؛
انجام تحقیقات و برقراری ارتباط با مجامع و مراکز حرفه ­ای مشابه داخلی و بین­ المللی و ارایه پیشنهاد برای بهبود چارچوب اعطای گواهینامه­ های حرفه­ ای، سیستم­ها و فرآیندها و کسب اطمینان از کارایی و اثربخشی قوانین موجود در رابطه با مجوزها
برقراری سیستم مناسب اطلاع ­رسانی و اطمینان از انتشار صحیح و کارآمد اطلاعات مربوط به کلیه فعالیت­ها و موضوعات مرتبط با گواهینامه­ های حرفه ­ای.

مزایای گواهینامه ها


این گواهینامه­ ها در برگیرنده مزایای متنوعی برای داوطلب، کارفرما و جامعه است:

برای داوطلب:

کسب صلاحیت حرفه ­ای در بین فعالان بازار سرمایه
کسب مزیت رقابتی و بهبود در دورنما و پویایی شغلی
امکان فرصت دستیابی به برخی جایگاه­ های خاص شغلی
افزایش ارتباطات و امکان ورودبه شبکه ارتباطی با افراد حرفه­ ای بازارسرمایه
امکان معرفی و شناسایی فرد به کارفرمایان و جامعه

برای کارفرما:

افزایش صلاحیت حرفه ­ای و دانش بنگاه اقتصادی به شیوه ­ای اثربخش و کارا
صرفه­ جویی در وقت و انرژی برای گزینش و بکارگماری افراد

برای جامعه:

ارتقای و بهبود سطح دانش حرفه­ ای فعالان نظام مالی
کارایی و شفافیت هرچه بیشتر بازارهای مالی
افزایش صلاحیت­های عمومی افراد در رابطه با مباحث روز بازار اوراق بهادار
ایجاد معیارهایی برای افزایش سطح استاندارد فرآیندهای کاری

در راستای تسهیل و تسریع در برگزاری آزمون‌های گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس اقدام به تجهیز مرکز آزمون الکترونیکی نموده است. در این راستا با خرید و نصب نرم افزارهای برگزاری آزمون این امکان فراهم شده است تا داوطلبین آزمون‌های گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه در تعداد دفعات بیشتری در طول سال فرصت شرکت در این آزمون را داشته باشند.

داوطلبین می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سامانه برگزاری آزمون به نشانی https://testcenter.semedco.ir مراجعه کنند.