به گزارش روابط عمومی شرکت اطلاعرسانی و آموزش بورس، یافتههای تازهترین نظرسنجی «مرکز افکارسنجی سرمایه» که در نیمه دوم شهریور ماه امسال در گستره کشوری و با رعایت استانداردهای علمی انجام شده، نشان میدهد 89.9 درصد شهروندان در فصل تابستان با قطعی برق مواجه بودهاند.
از این افراد سؤال شده در طول هفته بهطور متوسط چه میزان قطعی برق داشتهاند که 36.2 درصدشان گفتهاند بیش از 10 ساعت در طول هفته برق نداشتهاند؛ قطعی برق 15.5 درصدشان بین 7 تا 10 ساعت بوده، 18.7 درصد قطعی برق از 4 تا 6 ساعت را تجربه کردهاند، 22.8 درصد اعلام کردند بین 1 تا 3 ساعت از نعمت برق محروم بودهاند و کمتر از 7 درصد هم زیر یک ساعت در هفته قطعی برق داشتهاند اما 10.1 درصد از پاسخگویان هم گفتهاند که تابستان امسال هرگز با قطعی برق مواجه نشدند.
75.5 درصد شهروندانی که برق آنها در فصل تابستان قطعی داشته، گفتهاند که بیشترین قطعی برق را در منزل خودشان تجربه کردهاند، 22.8 درصد نیز اعلام کردند با قطعی برق در محل کارشان مواجه بودند و 1.7 درصد هم گزینه مکانهای عمومی را انتخاب کردند.
تأثیر قطع برق بر زندگی روزمره شهروندان
از این افراد درباره مشکلات و آثار بیبرقی بر کار، تحصیل و زندگیشان سؤال شد که 32.2 درصدشان اعلام کردند قطعی برق در یک کلام باعث «اُفت کیفیت زندگی»شان شده است.29.2 درصد گفتهاند با مشکل خرابی وسایل الکتریکی مواجه شدند، 7.3 درصد قطعی برق را باعث بروز مشکلات بهداشتی و درمانی دانستند، 18.6 درصد از تأثیر منفی بر کار و بهرهوری سخن گفتند و 12.7 درصد پاسخگویان هم گفتهاند که با قطعی برق هیچ مشکلی برایشان به وجود نیامده است.

همچنین 66.7 درصد شهروندانی که تابستان گذشته با قطعی برق مواجه بودند، در پاسخ به این سؤال که کسبوکارشان چقدر بهخاطر بی برقی لطمه خورده یا خللی در آن به وجود آمده، گفتهاند که به میزان زیاد و بسیار زیادی شاهد اختلال در کسبوکارها در منطقه زندگی خود بودهاند؛ 28.7 درصد گزینه کم و خیلی کم را در پاسخ به این پرسش انتخاب کردند و 2.4 درصد هم گفتند که اصلاً اختلالی در کسبوکار مردم بهدلیل نداشتن برق مشاهده نکردهاند.
از شرکتکنندگان در این پیمایش سؤال شد در صورت اجبار به قطع برق، اولویت با قطع برق در کدام بخش است؟ 55.4 درصد قطع ترکیبی همه گروهها را اولویت قرار دادند، 19.7 درصد به قطع یکسان برق شهری و 14.8 درصد به قطعی برق کارخانجات بزرگ رأی دادند و 1.5 درصد هم گفتند بهتر است برق صنایع کشاورزی و دامداری قطع شود تا خانهها، کارخانهها و ادارات. در این میان 8.6 درصد پاسخگویان هم به این پرسش هیچ پاسخی ندادند.
مهمترین علت قطعی برق از نگاه مردم
از شرکتکنندگان در این نظرسنجی درباره مهمترین علت قطعی برق سؤال شد؛ 50.3 درصدشان از «مدیریت نامناسب منابع» بهعنوان عامل اصلی قطعی برق نام بردند و 19.7 درصد از عدم مصرف بهینه. 16.8 درصد پاسخگویان «کمبود تولید برق» بهدلیل «کمبود نیروگاه در کشور» را عامل بیبرقی معرفی کردند، 3.8 درصد گفتند مشکل از عدم تأمین خوراک یا همان سوخت نیروگاههاست و نظر 3.1 درصد پاسخگویان هم این بوده که مشکلات فنی و نگهداری چالش اصلی در این حوزه است. 6.3 درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی هم در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرده و به این سؤال پاسخ ندادند.

60.5 درصد شهروندان در پاسخ به این سؤال که خرابکاریهای انسانی مثل سرقت کابلها را چقدر در قطعی برق اثرگذار میدانند، گفتند زیاد و خیلی زیاد و 37.4 درصد پاسخگویان هم سهم این رویداد را در قطعی برق اندک دانستند.
نظر شهروندان درباره گرانشدن قیمت برق
وقتی از آنها درباره قیمت فعلی برق سؤال شد، 35.6 درصدشان معتقد بودند که نرخ برق در کشورمان ارزان و حتی خیلی ارزان است اما به اعتقاد 64.4 درصد شهروندان، برق به بهای گران و حتی بسیار گران عرضه میشود.

شاید بر اساس همین نگاه بود که 35.7 درصد آنها در پاسخ به این سؤال که آیا با واقعیشدنِ قیمت برق در ازای پایداری آن و حل معضل قطعی برق مواقفند، گفتند به هیچ وجه، حتی به بهای برخورداری مستمر برق حاضر به پرداخت هزینه واقعی آن نیستند و فقط 23 درصدشان موافقت خود را با این موضوع اعلام کردند.
مردم چقدر اهل صرفهجویی هستند؟
به نظر میرسد عمده دلیل مخالفت آنها با گران شدن قیمت برق این باشد که 84 درصدشان ادعا کردهاند به میزان زیاد و خیلی زیاد در مصرف برق خانگی صرفهجویی میکنند و فقط 16 درصدشان اقرار کردند خیلی اهل رعایت الگوی مصرف نیستند و با همین نگاه نیز معتقدند دولت باید سیاستهای خود را برای تأمین برق پایدار ارتقاء دهد.
وقتی از شرکتکنندگان در این نظرسنجی درباره میزان موفقیت سیاستهای جاری دولت برای کاهش قطعی برق سؤال شد، 56.6 درصدشان گفتند به میزان خیلی کم و کم و 39.4 درصد دیگر گزینه زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کردند؛ 4 درصد هم به این سؤال پاسخ ندادهاند.
پیشبینی شهروندان از قطعی برق در سال آینده!
بر اساس یافتههای دیگر این پیمایش قریب به 24 درصد مردم پیشبینی کردهاند سال آینده قطعی برق نخواهیم داشت یا میزان قطعیها کمتر از امسال خواهد بود اما بر خلاف این گروه، 54.9 درصد شهروندان معتقدند قطعی برق در سال آینده بیشتر خواهد شد و به اعتقاد 18.8 درصدشان تغییری در این روند به وجود نخواهد آمد.

چند راهکار برای مقابله با مشکل قطعی برق
از دیگر موضوعات مهم این نظرسنجی راهکارهای پیشنهادی شهروندان برای حل مشکل قطعی برق بود که از نظر 50.5 درصد آنها مهمترین راهکار، افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر (باد و خورشید) است و 22.6 درصد نیز توسعه نیروگاههای دولتی از محل درآمدهای حاصل از واقعیسازی قیمت برق را بهترین راهکار میدانند.
11.1 درصد شهروندان بر این باورند که با جریمه و مهار مشترکین پرمصرف میتوان قطعی برق را مدیریت کرد، 5.4 درصدشان چاره کار را در توسعه نیروگاههای خصوصی با نرخ آزاد میدانند و 4.6 درصد نیز گفتهاند مشکل قطعی برق را میشود با اعطای یارانه برای جایگزینی وسایل پرمصرف که دوران استفاده از آنها در دنیا بهسرآمده، حل کرد.

76.7 درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی سهم انرژیهای تجدیدپذیر در حل مشکل برق را زیاد و خیلی زیاد و در مقابل 20.5 درصد هم تأثیر آن را خیلی کم و کم دانستهاند.
از شهروندان سؤال شد به نظر آنها مهمترین اقدامی که میتواند استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر را در کشور افزایش دهد چیست؟ 33.8 درصد به آموزش عمومی اشاره کردند، 31 درصد گفتند خرید تضمینی انرژی تولیدشده از این منابع، 12.2 درصد ایجاد تسهیلات مالی را در این زمینه مؤثر دانستند و 8.9 درصد پشتیبانی فنی و حقوقی و 8.4 درصد هم تغییر قوانین و مقررات را.
آنها همچنین درباره بهترین راهکار برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر با مشارکت مردم اینگونه نظر دادند: معافیت مالیاتی واردات تجهیزات و درآمد حاصل از فروش برق 30.6 درصد، تسهیلات با سود کم و تنفس بلندمدت 29.1 درصد، واگذاری زمین اجارهای 99 ساله 16.1 درصد و خرید تضمینی برق با قیمت مناسب 14.5 درصد.
نظر مردم درباره «آموزش صرفهجویی» در مدارس
در ادامه از پاسخگویان پرسیده شد آیا لازم است در مدارس و مراکز عمومی برنامههای آموزشی یا تبلیغاتی بیشتری در خصوص مصرف بهینه برق اجرا شود که 13.1 درصد پاسخگویان گفتهاند به میزان خیلی کم و کم نیاز است و در مقابل 86.1 درصد هم این کار را به میزان زیاد و خیلی زیاد ضروری دانستند و معتقد بودند هرچه دانشآموزان بیشتر با روش مدیریت و صرفهجویی برق آشنا شوند، در بهینهسازی مصرف انرژی در کشور مؤثرتر است.
از آنها همچنین سؤال شد که بیشترین آگهی و آموزش کاهش برق را در کجا مشاهده کردهاند که 32.8 درصدشان این تبلیغات را از طریق رسانهها مشاهده کرده بودند، 31.8 درصد گفتند که بیشترین آگهی و آموزش کاهش برق را از طریق تبلیغات پیامکی دیدهاند، 15.8 درصد در فضای مجازی، 3.4 درصد در تبلیغات شهری و 14 درصد نیز اعلام کردند با هیچ آگهی و آموزشی در مورد کاهش مصرف برق مواجه نشدهاند.
آمار مشارکت شهروندان در کمپین «با انرژی»
48.9 درصد از پاسخگویان به این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که آیا با کمپین مدیریت مصرف برق (کمپین با انرژی) آشنا هستند، اعلام کردند با کمپین آشنایی دارند اما 51.1 درصد دیگر با آن آشنا نبودهاند و هنگامی که از آنها در خصوص میزان همراهیشان با این کمپین برای صرفهجویی در مصرف برق سؤال شد، 27.2 درصدشان اعلام کردند به میزان خیلی کم و کم با این کمپین همراهی داشتهاند اما 72.8 درصد از همراهی و مشارکت خیلی زیاد خود در این کمپین خبر دادند.
خاطرنشان میشود از نظر جنسیت، 51 درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی که در گسترده کشوری انجام شده، آقا و 49 درصد خانم بودند که تحصیلات 54.5 درصدشان از زیردیپلم تا پیشدانشگاهی بود و 45 درصد تحصیلات دانشگاهی و 0.5دهم درصدشان هم تحصیلات حوزوی داشتند.
در خصوص ردهی سنی نیز 10.3 درصد پاسخدهندگان را جوانان 18 تا 25 سال تشکیل میدادند و 77.2 درصد بین 26 تا 55 سال قرار داشتند و 12.5 درصد هم افراد بالای 56 سال بودند.
از نکات جالب توجه در یافتههای نظرسنجی مذکور، ارتباط معنادار بین تحصیلات بالای شرکتکنندگان با رعایت الگوی مصرف از سوی آنها بوده و در تناسب جنسیت هم زنان اعلام کردهاند که بیش از مردان در مصرف برق صرفهجویی میکنند.