در وبینار «سواد مالی با رویکرد کارآفرینی» مطرح شد؛

سواد مالی کلید واژه موفقیت

 

«سواد مالی با رویکرد کارآفرینی» با مشارکت شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. 


به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس، در ابتدای این وبینار محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به ایراد سخن پرداخت و با تاکید بر اینکه تمرکز بر سواد مالی به عنوان مهارت زندگی باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: تلامی تلاش آموزش و پرورش برای تحقق این مهم است و به همین منظور سند برنامه درسی با نگاهی به سه روش درسی ، ضمنی و پنهانی برای آموزش سواد مالی از پایه های ابتدایی مدنظر است.
وی افزود: یادگیری سواد مالی نوآموز را برای مواجهه درست با چالش های مالی برای زندگی آینده آماده می‌کند و برای چنین هدفی نقش معلمان در آموزش و توسعه هویت مالی دانش آموزان انکار ناپذیر است و باید بیشتر تبیین شود.
محمد مهدی کاظمی انعقاد تفاهمنامه با سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه رشته بورس را از اقدامات موثر انجام شده، برشمرد و ادامه داد: این رشته در 10 رشته محل و همه استان ‌ها بیش از 2 هزار هنرجو در مجموعه پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم دارد که هم اکنون در حال تحصیل هستند که نوید بخش حضور جوانان باسواد در این مسیر است.

از یادگیری پس انداز تا مدیریت ریسک

در بخش دوم این وبینار کمیل رودی به تبیین مفاهیم سواد مالی پرداخت و با بیان اینکه سواد مالی مجموعه سه بخش دانش ، نگرش و مهارت است، گفت: بعد از شناخت این سه لازم این سه، لازم است با مفهموم درست پس انداز آشنا شویم و بدانیم پس انداز به کنار گذاشتن بخشی از درآمد دریافتی اطلاق می شود نه مانده آنچه خرج شده است.
وی ادامه داد: در مفهوم پس انداز میزان درآمد مبنا نیست و هرفرد با هر میزان دریافتی می تواند اقدام به پس انداز کند. امنیت و آزادی مالی دو کلید واژه دیگری بود که رودی به آن اشاره کرد و توضیح داد: امنیت مالی به معنای ادامه روند زندگی بدون تغییر در کیفیت است و مخاطرات آن عواملی همچون جنگ، تورم، اخراج از کارو... است. وی در توضیح آزادی مالی هم گفت: وقتی با تدبیر بتوان هدف گذاری های مالی را محقق کرد یعنی شما آزادی مالی دارید و برای داشتن امنیت و آزادی مالی باید به پارامتر سوم یعنی مدیریت ریسک توجه کرد.
این مدرس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود به کاریابی و درآمد و جایگاه کارآفرینی هم پرداخت و با توضیح اینکه نباید مفاهیم با هم درآمیخته شود ، گفت: هم اکنون 5 سبک شغلی استخدامی، خویش فرمایی، کارفرمایی، پروژه‌‌ای و دستمزدی وجود دارد اما نکته اینجاست که به تازگی تب «کارآفرینی» همه‌گیر شده در حالی که باید توجه داشت که کارآفرینی در سبک فعلی یکی از سبک های کارفرمایی است.
وی در انتها به انواع راه‌های سرمایه گذاری و میزان اختصاص درآمد به هر بخش اشاره کرد گفت: برای انجام سرمایه گذاری ابتدا باید بازارهای موجود و ریسک‌های آن را شناخت و در ادامه با تعیین میزان ریسک پذیری یا ریسک گریزی فردی به تعیین میزان سرمایه گذاری در هر بخش پرداخت.

سواد مالی با رویکرد کارآفرینی

بخش انتهایی وبینار ، سخنرانی مهسا قربانی با موضوع سواد مالی با رویکرد کارآفرینی بود. وی به مقایسه مبنای توسعه پرداخته، تفاوت‌های اقتصاد صنعتی و دانایی محور را مطرح کرده و دلایل و بازخوردهای تدوین برنامه مالی را شرح داد.
این مدرس بازار سرمایه به نقش مدارس در ایده پروری و تمرین کارآفرینی تاکید و معلمان را تاثیرگذاران تحقق این مهم عنوان کرد.
قربانی با تعریف کارآفرینی و سواد مالی و با اشاره به اهمیت سواد مالی برای کارآفرینان تصریح کرد: دانش مالی کارآفرینان را در عرصه کسب و کاری که به آن مشغول شده‌اند و زندگی شخصی رشد خواهد داد. وی نجات دهنده اقتصاد کشور را توجه به شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و با تعریف اکوسیستم استارتاپی به تبیین دلایل ورشکستگی و درصد سهم هریک از بخش های استارتا÷ ها، شرکت ها و حمایت کنندگان پرداخت. وی همچنین اهداف بهبود سواد مالی در کار را عنوان کرده و دو منبع اصلی تأمین مالی از طریق بدهی و سرمایه را شرح داد.
قربانی در انتها با ذکر این موضوع که سواد مالی کارآفرینی اگر در کنار کارآفرین نباشد، کاری شکل نخواهد گرفت و اگر هم شکل بگیرد دیر یا زود محکوم به شکست خواهد بود، به سخنان خود پایان داد.
بنا براین گزارش مخاطبان وبینار «سواد مالی با رویکرد کارآفرینی» که چهارشنبه 25 خرداد ماه برگزار شد هنرآموزان (معلمان) رشته‌های بورس و اوراق بهادار و حسابداری دوره اول و دوم متوسطه و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور، اهالی بازار سرمایه و دانشجویان رشته‌های مالی بودند و در مجموع بیش از 10 هزار نفر در این وبینار شرکت کرده و موفق به دریافت گواهینامه شدند.

تاریخ انتشار : 1401/03/28
کد : 10060
تعداد بازدید: 724